Co je telefonování přes internet - VoIP ?
VoIP (Voice over Internet Protocol) je technologie umožňující přenos digitalizovaného hlasu (telefonování) prostřednictvím počítačové sítě Internet.
-
Na jakém principu služba pracuje ?
Jednotlivé VoIP telefony či telefonní brány se přihlašují k centrální ústředně za pomoci standardizovaného protokolu SIP. Tato virtuální ústředna komunikuje se všemi VoIP stanicemi, realizuje hovory mezi účastníky a zajišťuje správné směrování hovorů do sítí ostatních operátorů. Hlas volajícího se přenáší po částech, v datových paketech prostřednictvím IP sítě, k volanému. Přenášené části jsou kvůli úspoře objemu přenášených dat zakódovány. Kódovací a dekódovací algoritmy se nazývají kodeky. Mají označení např. G.711, G.723, G.729, … a jsou standardizovány.
Nutnou podmínkou pro srozumitelné a spolehlivé VoIP telefonní spojení není pouze datová propustnost a nízká ztrátovost internetové přípojky, ale i zajištění tzv. kvality služby, zkráceně označované QoS. Jde zejména o rychlost odezvy po celé trase hovoru – a samozřejmě v obou směrech. -
Jak zjistím, že mám internetovou linku vhodnou pro VoIP ?
Pro využívaní VoIP musíte mít kvalitní připojení od Vašeho poskytovatele, aby nedocházelo k vypadávání slov při hovoru. Kvalitu linky si můžete ověřit zadáním příkazu: "ping -t -l 400 ustredna.ha-vel.cz" Příkaz napište do příkazového řádku, který naleznete v menu Start - Programy - Příslušenství. Čas (time) odezvy musí být maximálně do 100 ms a rozdíl mezi jednotlivými časy (jitter) musí být do 10 procent. -
Je možné také přes VoIP faxovat ?
Ano, v případě, že použijete kvalitní VoIP bránu a bezeztrátový hlasový kodek G.711, je možné k ní připojit klasický stolní fax nebo analogový modem a faxovat třeba přímo z počítače. Možnost a kvalita faxování se ale odvíjí od mnoha faktorů, jeho funkčnost tedy není z naší strany nijak garantována. -
Mohu si nechat zasílat informaci o zmeškaných hovorech na email ?
Ano, je to možné. Po přihlášení do webového rozhraní na stránce změna údajů, si můžete definovat emailovou adresu, na kterou Vám bude zasíláno upozornění o zmeškaných hovorech.
Můžete zadat třeba i tzv. mobilní email (např. xxxxxxxxx@vodafone.cz) a upozornění bude chodit na Váš mobilní telefon ve formě SMS zprávy.